Elektrárenská společnost ČEZ nově nabízí firemním zákazníkům možnost stanovovat si cenu elektřiny na každý den podle aktuálních cen na velkoobchodním trhu. Doposud firmy volily mezi ročním, čtvrtletním nebo měsíčním stanovením cen. Firma o novém produktu informovala na dnešním obchodním semináři. Partnerská Česká spořitelna umožní těmto zákazníkům zakoupit finanční deriváty na elektřinu.

ČEZ podle mluvčího skupiny Ladislava Kříže reaguje na poptávku velkých firem, které po vzoru západních trhů volají po cenách elektřiny odpovídajících aktuální ceně na velkoobchodních trzích.

Podle ředitele ČEZ Trading Michala Skalky by mohl nový produkt oslovit i v souvislosti s hospodářskou recesí, kdy firmy již nejsou ochotny sjednávat ceny elektřiny na dlouhou dobu dopředu. "Od společnosti ČEZ mají jistotu fyzické dodávky, banka jim k tomu navíc dodá flexibilitu," uvedl.

Podle Jakuba Židoně z České spořitelny umožní finanční derivát firmám jednodušší plánování nákladů. "Tento produkt je určen velkých odběratelům, těch je pár desítek, nebude se tedy jednat o masovou záležitost," řekl Židoň. Tak jako si zákazníci běžně opatřují deriváty na měnové nebo úrokové riziko, budou moci podle něj řídit i riziko spojené s cenou elektřiny.

ČEZ získal za půlrok přes 18.000 klientů

Elektrárenská společnost ČEZ získala za první pololetí letošního roku přes 18.000 nových tarifních zákazníků a naopak jich ztratila téměř 4000. Více než 5000 zákazníků přešlo od jiných dodavatelů, zbytek tvořili zcela noví zákazníci. Novinářům to na dnešním obchodním semináři řekl obchodní ředitel ČEZ Alan Svoboda.

Objemy dodávek těmto zákazníkům Svoboda neupřesnil. Řekl jen, že u tarifních zákazníků, domácností a podnikatelů, jde o standardní odběry.

Celková cena pro maloodběratele bez daně z přidané hodnoty se skládá z 56 procent z ceny silové elektřiny. Zbytek ceny tvoří poplatky, které každoročně stanovuje Energetický regulační úřad. Silová elektřiny by podle Svobody v příštím roce mohla zákazníky ČEZ poklesnout o 15 procent.