Miloše Petanu kdysi média označila za "televizního mága". Před jedenácti lety předvedl bývalý filmový kritik a scenárista něco, o čem experti tvrdili, že je to po impozantním nástupu televize Nova nemožné: jako šéf lokální, programově nevyhraněné, technicky a finančně nezabezpečené FTV Premiéra dokázal z této stanice vybudovat plnohodnotného hráče televizního trhu, televizi Prima.

Pak musel Primu nedobrovolně opustit a zdálo se, že s televizí skoncoval. Skupoval části zábavního impéria Bonton - obchody s CD a DVD Bontonland, Ateliéry Bonton Zlín, vydavatelství Supraphon. Přišlo ho to podle odhadů až na tři čtvrtě miliardy korun, ale stal se jedním z nejsilnějších hráčů českého showbyznysu.

Předloni se k televizi vrátil. Jde ovšem o televizi nové generace, internetovou TV Stream.cz, kterou Petana založil. Dnes patří mezi dvanáct nejnavštěvovanějších českých webů a zájem o ni dál roste.

Začalo to článkem v americkém časopise


"Bylo to ještě před oficiálním rozjezdem YouToube, když jsem si v jednom americkém časopise přečetl, že se brzy začne v prostředí internetu ve velkém pracovat s videem. Mně to přišlo jako úžasná věc, využít internet pro šíření audiovizuálních obsahů," líčí Petana počátky svého projektu.

Webovému byznysu vládnou podnikatelé nejméně o generaci mladší. "On technologii v podstatě nerozumí, chtěl internetovou televizi, protože jiná tu k mání nebyla," říká Patrik Zandl, internetový expert, který stál u zrodu několika úspěšných českých portálů. Patřil k lidem, jež Petana přizval v počátcích Streamu ke spolupráci, byl jeho klíčovým spolupracovníkem, v listopadu odešel. Petanův nápad na interaktivní webovou televizi ale považuje za originální. "Před Petanou to nikoho nenapadlo, je to ojedinělé i ve světě," tvrdí.

Petanu nová televize pohltila. "Věnuji jí nejvíc času. Stream řídím, v ostatních firmách jsem nechal původní management," říká. Přesto je Stream první z Petanových projektů, kam pustil strategického investora. Poloviční podíl ve firmě Global Inspiration, jež Stream provozuje, koupila domácí portálová jednička Seznam.cz. Došlo k tomu loni na podzim, půl roku po spuštění "ostrého" provozu. Při vstupu do Global Inspiration šéf Seznamu Ivo Lukačovič doufal, že Stream.cz získá "až milion diváků měsíčně".

Jenomže letos v říjnu diváci na Streamu shlédli už 7,2 milionu videí, jen 17. října vidělo jeho zpravodajství z požáru pražského Průmyslového paláce 880 tisíc lidí - což je už číslo srovnatelné se sledovaností hlavních zpravodajských relací televizí Nova či Prima. A v listopadu díky Streamu diváci viděli 45 milionů pořadů a videí, čímž potvrdil pozici české jedničky internetového videa.

Od diváka Aktivisty k divákovi Pecka


Když začínal, definoval Petana jako cílovou skupinu Streamu mladé do 27 let. "Počítali jsme s dvěma typy uživatelů: s typem Pecka, který sedí a nechá se bavit, a s typem Aktivista, který když vidí video na webu, dostane chuť sám nějaké natočit a poslat nám ho," vysvětluje Zandl. Návštěvnost webu ale zprvu nebyla oslnivá. Jenomže pak Stream spojil síly se Seznamem a později i s klasickou televizí: stal se partnerem Primy a zamířil ke službám, jaké nabízí digitální televize.

U konzumentů to zabírá, nevadí ani to, že divácký komfort je u počítače pořád nižší než u televize.

"Rozhodující je obsah, který nabízíme," říká Petana. "Když bude obsah na internetu dostatečně atraktivní, je jenom otázkou času a vývoje, kdy ho budete sledovat ve stejné kvalitě jako televizi."

Podle Petany je rychlý vývoj a změna vůbec nejvýraznějším rysem internetové televize. "Já nedokážu přesně říct, kam její vývoj povede. Vím ale určitě, že chceme být srozumitelnou moderní alternativou klasické televize. A také si hodláme sáhnout na část z peněz, které se u nás v televizním byznysu točí. Svět audiovizuálního obsahu na internetu má obrovskou perspektivu," prohlašuje. "Představa, že by Stream.cz konkuroval v blízké době Nově, je chimérická. Ale když do soutěže půjdeme v konglomerátu s televizí Prima a s partnery z dalších mediatipů, dokážeme možná náskok Novy zmenšit," říká Petana.

Jak s televizním projektem ladí ostatní Petanovy aktivity? On sám tvrdí, že Bontonland, zlínské ateliéry ani Supraphon nepořizoval s cílem budovat skupinu. "Vždycky jsem nakupoval proto, že se naskytla zajímavá příležitost. Ale mezi některými mými firmami mohou být synergie," říká. Ateliéry Bonton i Supraphon se svými archivy hudby a filmů mohou být dalším zdrojem obsahu pro internet.

O komerčním úspěchu rozhodnou inzerenti


Když Petana budoval Primu, vyšplhal se účet za celý projekt na víc než miliardu korun. Televize z nich zaplatila zlomek a servisní organizace, jež tíhu startu nesly, skončily později v konkurzu. Petana Primě sice přivedl finančního investora, banku IPB, ale noví vlastníci ho brzy odvolali s odůvodněním, že není dost výnosná.

"Rozjezd plnoformátové televize, která musí vytvořit vlastní programovou knihovnu či investovat do vysílačů, to je miliardová investice. Zvláště, stojíte-li proti světově unikátní dominanci Novy. My jsme ale počítali, že do pěti let se Prima dostane do provozního zisku, a to se stalo," říká Petana. Nakolik se na finančních potížích televize podepsal pád IPB, následné spory o vlastnická práva k Primě či kvality samotného projektu, dnes už nikdo přesně nevysvětlí.

Rozjezd Petanovy druhé televize je proti Primě nesrovnatelný, stojí jen desítky milionů. "Financuji ho z vlastního kapitálu a úvěrů," říká Petana. Stream by mu měl začít vydělávat po třech letech, jeho osud nyní mají v rukou inzerenti.

Petana sám přitom nepovažuje Stream za poslední cíl své kariéry. "Vždycky mne bavilo psát. Mám v hlavně pár nápadů na scénáře, jen na ně pořád nemám čas. Ale věřím, že se k nim jednou dostanu," prohlašuje muž, který už zase je televizním mágem.


Petanova kariéra

- Studoval v Amsterodamu a v Praze, je doktorem filozofie.

- Začínal jako novinář, divadelní a filmový kritik a scenárista.

- Po roce 1989 byl šéfredaktorem časopisu Scéna, budoval nakladatelství a vydavatelství. Spoluvytvářel české Who is who.

- 1996 - přebral vedení Premiéra TV. Přetvořil ji v TV Prima, nabídl nové typy pořadů, sledovanost zvedl ze 4 % na víc než 10 %, přivedl investora IPB. V roce 1997 nuceně odešel, prodal 10 % akcií.

- 2004 - koupil síť obchodů Bontonland, jež provozuje přes 20 prodejen, loni při tržbách 486 milionů vydělal 1,85 mil. Kč.

- 2006 - koupil Ateliéry Bonton Zlín - filmové laboratoře a správce státem vlastněného archivu českých filmů z let 1965 až 1991.

- Spustil TV Stream

- 2008 - koupil Supraphon, čtyřku českého trhu, s archivem 100 tisíc nahrávek. Poslední známé výsledky za rok 2006: tržby 120 milionů, zisk 7,9 mil. Kč.