Internetová společnost Google získává stále větší náskok před svými konkurenty . V České republice se jí po letech působení na tuzemském trhu na začátku letošního roku konečně podařilo překonat v tržním podílu Seznam. Za úspěchy Googlu stojí i další firmy, které internetový gigant v minulých letech koupil. Těmi se Google dostal i do dalších tržních segmentů, kde rychle získává a přidělává vrásky svým rivalům. Na druhou stranu, každý občas dělá chyby a výjimkou není ani tato americká firma. Vy se teď můžete dozvědět více o tom, které akvizice se řadily k těm lepším, a které se Googlu naopak nepovedly.
5 nejlepších akvizic Googlu
Android (odhadem 50 milionů USD)
Google koupil společnost Android v roce 2005. Příliš rozruchu to tehdy nevyvolalo. Loni v říjnu ji označil šéf G ooglu pro akvizice David Lawee za nejlepší koupi Googlu v historii. Android je nejrychleji rostoucí mobilní platformou, zatím druhou nejrozšířenější a Googlu přináší nepřímo přes miliardu dolarů ročně.
Applied Semantics (102 milionů USD)
Bezkonkurenčně nejúspěšnější akvizice Googlu je firma zodpovědná za AdSense – platformu pr o k o ntextovou inzerci u vyhledávání, díky které Google vydělává většinu ze svých m iliard dolarů. Investice lehce přes sto milionů dolarů se Googlu vrátila už několikanásobně.
Postini (625 milionů USD)
Google získal společnost Postini v roce 2007 a integroval její služby antispamu, e-mailové bezp e čnosti a archivování do svých služeb určených pro podniky. Vlastní bezpečnostní řešení je naprostá nutnost, pokud chce Google na poli korporátních webových služeb konkurovat Microsoftu.
YouTube (1,65 miliardy USD)
Když koupil Google v listopadu 2006 ani ne dva roky starý videoserver YouTube, analytici si ťukali na čelo. Googlu se ale podařilo vyřešit spory s držiteli autorských práv, kteří si stěžovali na pirátský obsah na YouTube, a propojit videoserver se svým hlavním inzertním byznysem tak dobře, že mu nyní YouTube přispívá do výnosů více než miliardou ročně.
DoubleClick (3,1 miliardy USD)
Díky obří akvizici DoubleClicku v roce 2007 se dostal Google i do bannerové reklamy. Google tvrdí, že na bannerové reklamě utrží ročně přes dvě miliardy, velká část je ale zásluhou YouTube. Bannerová reklama není také tak zisková jako základní byznys Googlu – kontextová reklama u vyhledávání. Na druhou stranu bannerovou reklamu nemůže gigant jako Google opomíjet.
5 nejhorších akvizic Googlu
AOL (1 miliarda USD)
Google koupil pětiprocentní podíl ve společnosti AOL v roce 2005 za miliardu dolarů a získal za to možnost poskytovat své vyhledávání na stránkách serverů patřících pod AOL. Jenže během pár let se firma dostala na čtvrtinu původní hodnoty. Vyhledávací gigant odepsal 726 milionů dolarů z investice v roce 2009, nakonec svůj podíl prodal zpět společnosti Time Warner za 283 milionů.
AdMob (750 milionů USD)
Platformu pro inzerci na mobilním webu a mobilních aplikacích koupil Google v roce 2009. Integrace do produktové rodiny Googlu se ale zatím příliš nevede. Společnost opustil i zakladatel AdMobu Omar Hamoui.
dMarc (102 milionů USD)
Google koupil společnost dMarc specializující se na automatické vkládání rozhlasové reklamy do vysílání za 102 milionů dolarů. Z byznysu nakonec nebylo nic – Google v polovině roku 2009 tiše své plány zařízl.
Feedburner (100 milionů USD)
Feedburner je služba, která umí analyzovat uživateli jeho RSS kanály – tedy kanály, které umožňují uživatelům internetu přihlásit se k odběru novinek z určitých webových serverů. Technologie RSS už není oblíbená tak jako kdysi – stále více uživatelů se při hledání zajímavých novinek spoléhá na odkazy svých přátel na Twitteru či na Facebooku. Zakladatel Feedburneru Dick Costolo opustil předloni Google a pracuje pro Twitter.
Aardvark (50 milionů USD)
Sociální vyhledávací server Aardvark získal Google v únoru roku 2009. V principu má fungovat tak, že se ho uživatel „zeptá“ a server dokáže otázku posunout na další uživatele, u kterých je největší pravděpodobnost, že ji zodpoví správně. Službu ale zatím Google nijak nerozvíjí